تقييم ومعلومات عن تويوتا ياريس ٢٠٠٦ إلي ٢٠٠٩ ومعلومات عن سعرها قبل ما تشتريها #احنا_بتوع_المستعمل 🚗


بينات بيع السيارة 👇 

ياريس ٢٠٠٧ كاملة منول فبريكة بالكامل برة وجوة من الاكصدام للاكصدام ١٤٠.٠٠٠كم صيانة دورية بانتتظام رخصة سنة بأسم المالك حالة ممتازة لا تحتاج مصاريف ١٢٩٠٠٠ج.... قابل للتفاوض البسيط بعد المعاينة بالهرم 
ن
يتراوح سعر السيارة الياريس المنول من ١١٠.٠٠٠ج..والي ١٤٠.٠٠٠..يقدر السعر حسب حالة السيارة والعداد و الموديل وبوية الفبريكة 



 طراز يارس 2007

معلومات عامةالنوع

سيارة ثانوية


المصنع

شركة تويوتا للسيارات

الشركة الأم

مجموعة تويوتا

الاسم الشائع

ڤايوس
بيلتا

الإنتاج

من عام 2006م حتى الآن

الفئة

سيارات صغيرة

التجميع

اليابان

التصميم

استديوهات تصميم تويوتا اليابانية

المحرك وناقل الحركةالمحرك

1ل L4
1.3ل L4
1.5ل L4
1.6ل L4

وضع المحرك

أمامي عرضي

الحركة

جر أمامي

الهيكل والجسمالشكل

صالون

الأبعادالطول

4300 مليمتر


العرض

1690 مليمتر


الارتفاع

1460 مليمتر


تويوتا يارس (يطلق عليها ڤايوس أو بيلتا في بعض مناطق العالم) هي إحدى طرازات شركة تويوتا للسيارات الصغيرة الحجم. تم إنتاجها بعد إعادة تصميم وتطوير الطراز السابق إيكو لتصبح بشكل رياضي أكثر

 تترواح مبيعات اليارس السنوية من 100 إلى 150 الف سيارة سنوية ( 80 الف سيارة في المملكة ) ولكن في عام 2014 حققت تويوتا انجاز ساحق وهو أكثر من 500 الف سيارة لقد تم بيعها في جميع انحاء المملكة






شكل السيارة

الطول الكلي مم 3825 العرض الكلي مم 1695 الارتفاع الكلي مم 1530 قاعدة العجلات مم 2460 المسافة بين العجلات أمامية مم خلفية مم تعليق أفقي أمامية مم 745 خلفية مم 620 العلو عن الأرض مم 140 الطول الداخلي مم 1865 العرض الداخلي مم 1390 الارتفاع الداخلي مم 1250 وزن السيارة كجم M/T: 1035-1055 A/T: 1045-1065 الوزن الإجمالي كجم M/T: 1465 A/T: 1475 عدد المقاعد2 في الامام ومقعد كبير في الخلف تسوعب 3 اشخاص تسوعب السيارة 5 اشخاص كحد اقصا



 الراحة

تمنح طريقة التجميع الذكية في (يارس) الجديدة مستوى عصريا ينفرد به تصميم المسافة الواسعة بين مساحة المقاعد الأمامية والخلفية. والتي تؤمن بالتالي مساحة واسعة ومريحة لأرجل ركاب المقاعد الخلفية





المحرك

ولها محركين سعة أحدهما 1 لتر والآخر 1.3 لتر باليابان، ودول الشرق الأوسط بسعة 1.3 لتر والآخر 1.6 لتر، لكنه في عام 2007م تم طرحها بالولايات المتحدة بمحرك سعته 1.5 لتر تلبية لمتطلبات فئة الشباب سرعة الطبلون 200 كلم في الساعة موديل 2006 

و مع أن طرازي يارس وڤيتز يتشابهان كثيراً يالتصميم إلا أن ڤيتز تم تصميمها باستديوهات تويوتا الأوروبية، أما طراز يارس فقد تم تصميمه باستديوهات تصميم تويوتا اليابانية







السلامة

لمساعدة السائق على تجنب الحوادث تستخدم (يارس) عددا من تجهيزات السلامة النشطة مثلABS (نظام الفرملة المانع للغلق) و EBD (نظام فرملة مع موزع قوة إلكتروني مانع للانغلاق) للمزيدمن الامن وا زودة بي صدامات من البلاستك الذي يمتص الصدمه ولا يشعر من في داخل السيارة بيشيء



تجربة أحد المستخدمين 👇


العربية اولا اكصدامها الامامى ضعيف بجد وتحس ان هو بلاستيك....

صحيح وكلامك مظبوط لانها فيبر وعلى فكره كل العربيات الجديده كده

كماان طبقة الدهاان تحس انها خفيفة شوية...

ثانى عيب فعلاطبقه الدهان ضعيفه

وطبعا الثباات على السرعات العلية بعد 120 مش قد كده هو مش وحش لكن يعنى متوسط ....
ثالث عيب الثبا ت متوسط لانها عربيه مدن مش عربيه تسارع وجرى

صوت الموتور عالى شوية بس مش مزعج

لا انا بختلف معاك فى دى صوت الموتور مش عالى والدليل لو راكن او على المور متعرفش ان كانت العربيه دايره اصلا ولا لاء وكذا حد يجى يركب العربيه يروح مدور وتكون العربيه اصلا دايره ولما بتتحرك صوت الموتور طبيعى مش عالى

العربية رغم انها عالية جدا عن الارض الا انها بتنزل وتتطلع بسهولة يعنى لو خد ابسط مطب بسرعة زيادة شوية ممكن تحك فيه مش عارف الحوار دا مع الكل

لا العربيه ناعمه فى المطبات جدا واى عربيه هتاخد بيها مطب على سرعه هتحك من تحت طبيعى لكن الموضوع ده مبيحصلش معايا

والا لا اصل انا بقارنها بالكورولا 2006 الصراحة الكورولا عفشها متماسكة اكتر من كده وتسعفك اوى فى اكلان المطبااات....

فعلا عفشه الكورلا افضل من الياريس ولكن بفارق بسيط يعنى الياريس مش مدمره اوى كده يا استاذ سعداوى

غير كده العربية زى الفل بس على فكرة العيوب الى فوق دى مش للدرجة اوى وتقدروا تقولو كده ان انا بتلككلها....

انت كده فصصتها بجد والمزايا اكثر من كل الحاجات اللى اتقالت دى وان كانت مش عيوب جوهريه فى العربيه



تعليقات